I december 2020 kombinerade det ansedda däckföretaget Michelin nytta med nöje i digital form. Dels informerades en väl vald krets av kunder om en stundande produktlansering, och dels tog de stjärnkocken Håkan Thörnström till hjälp och anordnade en digital “Cook along” där mötesdeltagarna, under lättsamma och trevliga former lagade mat tillsammans – på varsina håll.
Event Logic har intervjuat Niclas Petersson, Event Manager på Michelin Nordic AB. I detta blogginlägg går vi till botten med de möjligheter och utmaningar som präglade Michelins digitala sammankomst, samt framförallt: vilka som var deras viktigaste lärdomar.
“Digitala möten är ett väldigt bra alternativ nu när det inte går att träffas och ses. Både utifrån behovet av att offentliggöra viktig information och som en möjlighet att få till en rolig aktivitet. Sen handlar det som alltid om att lära sig saker och ting. Vi är inga experter på detta området, men vi lär oss mer och mer. Både vilka bitar som är viktigast och hur vi ska göra för att få dem att fungera”, säger Niclas Petersson.
Så vilka bitar är viktigast att ha ordning på i ett sånt här sammanhang?
“Först och främst är det såklart tekniken. Det går ju att ordna via en extern leverantör likaväl som internt, beroende på behov och förutsättningar. Exakt hur man gör är sekundärt, men där gäller det att vara noggrant förberedd. Blir det krångel så kommer en del deltagare att avvika, så det gäller att säkerställa att all teknik fungerar så gott det går. Sen finns det flera aspekter att hålla koll på. Att se till att ha uppdaterade “sändlistor” kan vara ett exempel, att skicka ut inbjudningarna i god tid ett annat”.
Hur sammanfattar ni aktiviteten som hölls i december – gick det enligt plan?
“Sammanfattningsvis var det helt klart lyckat, om än inte perfekt. Vi är nöjda med att vi kunde ses på bästa tänkbara sätt, med tanke på situationen. Dessutom var det som sagt lärorikt. Vid ett eventuellt nästa tillfälle har vi klart för oss vad vi behöver göra för att nå ett ännu bättre resultat, vilket utöver det som redan nämnts kan handla om vikten av att få säljorganisationen att lyfta fram eventet som viktigt i sin löpande kommunikation med kunderna samt att ha en grundligt genomförd plan kring samspelet mellan de som ska tala eller presentera något under eventets gång.
Avslutningsvis, hur uppfattade ni Event Logics roll och funktion kring mötet?
“Event Logic presterade det vi förväntade oss, absolut. Vi fick bra vägledning och snabb feedback när frågetecken uppstod. Så det var inga bekymmer, vi är tillfreds med samarbetet”.
Event Logic tackar Niclas Petersson och Michelin för pratstunden och för förtroendet att bidra till smartare, enklare och en mer kontrollerbar mötes- och eventplanering.