En massa saker som vi inte trodde var möjliga att förändra, förändrades när covid-19 krävde det av oss. När vi nu kommit ut på andra sidan ägnas omfattande tankeverksamhet åt den på samma gång busenkla som hyperavancerade frågan: vad händer härnäst?
Bland flera intressanta frågeställningar är kanske den om arbete på kontoret kontra hemifrån allra mest brännande. Hur ska man tänka som arbetsgivare? Ska den fysiska närvarons sociala fördelar trumfa förenkling av medarbetarnas vardag, eller hållbarhetsvinsterna “remote-arbetslivet” leder till? Tveksamt.
När Swedish Business Travel Association undersökte sina Linkedin-följares preferenser i frågan sammanfattade de resultaten med ordet “ambivalens”. Gissningsvis är vi många som känner igen oss i denna beskrivning. Vi vill arbeta både på plats och från distans. Än så länge är frågan öppen för spekulation. Men allt tyder på att de arbetsgivare som vill vara attraktiva, idag såväl som imorgon, behöver gå de anställdas ambivalens till mötes och erbjuda möjligheten till remote-arbete även framöver. Något som inte bara underlättar de anställdas vardag utan också gör det möjligt att locka till sig talanger från världens alla hörn. Av allt att döma medför denna ordning också utmaningar, och sådana löser man som bekant genom att se, acceptera och hantera dem.
Hur påverkar distansarbetet vi-känslan?
Att man som företag kan hitta kompetens på nya platser har förstås en baksida. De medarbetare som börjat snegla mot en ny utmaning överväger inte längre bara andra arbetsgivare i närområdet. Plötsligt kan din utvecklare, ekonomichef eller Customer Success-medarbetare få jobb i Enköping, Skövde, Stockholm, Malmö, Oslo eller Brighton. Dessutom: när motivationen för stunden är låg, vad är det som ofta får oss att hänga i ett tag till? Det är förstås individuellt, men vanligtvis handlar det om människorna vi arbetar med. Idén om att vi, tillsammans, har bestämt oss för att uträtta något. Inte sällan ger dessa känslor en nödvändig energiinjektion i perioder då det känns lite tyngre. Så vad blir effekten när den där nödvändiga ”pushen” vid kaffemaskinen uteblir? Vad händer med vi-känslan när hela eller delar av arbetsveckan äger rum på distans?
Den månatliga AW:n som substitut till kaffemaskinen?
Trots att vi-känslan riskerar att försvagas, trots att er personal kan väcka intresse för många fler aktörer än tidigare: lösningen är inte att streta emot utvecklingen. Istället handlar det om att ta vi-känslan på största allvar. Kanske frigör ni medel genom lägre kostnader för kontor när färre medarbetare är på plats? Utmärkt, se till att investera dem i att dubbla antalet kickoffer och konferenser varje år. Boka in återkommande AW:s, samla teamet i paddelhallar, i skidbackar, på gokartbanor, i föreläsningssalar, på restauranger, anordna Cookalongs och ta för vana att göra aktiviteterna till hybridevent, så att även de kollegor som bor i andra städer kan haka på. Anordna aktiviteter som passar just er. Kanske är det inte så noga precis vad ni väljer att hitta på – men den arbetsgivare som inte vill låta den moderna arbetsmarknadens särdrag gå ut över lagandan gör klokt i att samla teamet kring energigivande aktiviteter regelbundet.
Och när ni ska boka: då använder ni såklart marknadens enklaste, mest kostnadseffektiva och bästa självbokningsverktyg!