Skapa engagemang med sociala medier

You are currently viewing Skapa engagemang med sociala medier

Att marknadsföra sitt event eller konferens på ett eller annat sätt är självklart för alla eventplanerare. Det primära syftet är då att se till att dina gäster och deltagare vet när eventet äger rum och hur de anmäler sig. Men för event och konferenser är det inte bara antal deltagare på plats som räknas, utan också deltagare som aktivt deltar. En förutsättning är självklart en bra och genomtänkt agenda, men vi vill också lyfta fram sociala medier som ett bra hjälpmedel till att skapa aktivt deltagande.

Sociala medier är, förutom att väcka intresse och nyfikenhet innan ditt event, ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag, varumärke och er position inom branschen, men också för att engagera dina deltagare under eventet. Det kan dessutom bidra till att eventet lever vidare även efter att det är avslutat.

Vad ska man tänka på?
Utgå utifrån hur mycket tid/resurser du har tillgängligt, er företagspolicy och hur vana/mogna dina deltagare är att använda social medier.

Här är några enkla hållpunkter för dig som vill komma igång:

Innan eventet
Vänta inte till sista stund. Att börja prata om ditt event, i sociala medier, i god tid skapar nyfikenhet och gör att det blir enklare att få engagerade deltagare under själva eventet.

För er som använder twitter är ett bra och enkelt tips att skapa en unik hashtag enbart för ditt event. Att uppmuntra dina deltagare att följa och använda er hashtag gör att du, och alla andra som också skall delta, kan följa alla inlägg som skrivs fram till eventet. Använd twitter för att t ex:

  • be deltagarna ställa frågor som de vill ha svar på under eventet
  • göra en enkel miniundersökning genom att fråga ett par enkla frågor till deltagarna, som ni sedan presenterar under eventet
  • be om uppslag man vill skall ingå i den tänkta agendan
  • starta tävlingar

Genom att uppmuntra dina deltagare att inkludera din unika eventhashtag i varje tweet blir eventets tweets också sökbara.

Under eventet
Idag är det vanligt att erbjuda live-tweeting under event och i synnerhet för att dina deltagare skall kunna kommentera eller ställa frågor till talare. Det gör det enklare för deltagare som kanske annars undviker att tala högt inför andra samt också att du får en automatisk dokumentation av både frågor och kommentarer.

Det är värt att notera att ett live twitter-flöde innebär att du som moderator, organisatör eller talare aktivt måste följa flödet och följa upp både frågor och synpunkter. Det kräver en något mer flexibel agenda (eller tuff moderator), eftersom att ett live-flöde tenderar att generera fler frågor än vanligt.

Tips! Vill du ha live-twitter under ditt event är det bra att informera dina deltagare i förväg, så att de som kanske vill lära sig mer kan starta ett twitterkonto och därmed aktivt delta under dagen.

Tips! Om du har talare under eventet som använder någon form av talarstöd t ex Powerpoint eller Prezi, kan du be dem inkludera hashtags i sidfoten i presentationerna.

Tävlingar!
Du kan använda sociala medier för tävlingar på plats. Ett bra sätt är att låta deltagare ta bilder och lägga upp på Instagram, som de sedan taggar med en specifik event-hasthtag ni meddelar under eventet. Ett enkelt sätt att engagera och få kontakt med dina deltagare, i synnerhet för externa kundevent.

Efter eventet
Förhoppningsvis har ditt event genererat en hel del synpunkter, bilder och kanske till och med videos från Twitter, Instagram och Facebook, vilket är perfekt för att kunna summera ditt event och kanske inkludera i ett tackmail.
Många tycker om att se sig själva på bild, så lägg gärna bilderna på en tillfällig landningssida, vilket också kommer driva trafik till din generella hemsida.
Påminn om den unika event-hashtagen i ditt tackmail/summering efter eventet så kan deltagarna, även de som inte var på plats, ta del av alla bilder från ditt event.

Tips! Sammanställ en lista med de twittrare som deltog under ditt event, och se till att interagera med dem i efterhand. Tacka, svara på frågor, retweeta och följ.

Lycka till!