Visst var det lite mysigt ändå, att parkera bilen utanför videobutiken. Att gå omkring bland hyllorna. Att lägga vantarna på ett par filmer och mumla “Kan de här vara något, tro?”.
I händelse av beslutsångest fanns ofta filmkunnig personal att vända sig till. “Vilken är bäst, Die Hard 3 eller Titanic?”, kunde vi fråga, varpå en lång utläggning om regissörernas visioner, skådespelarinsatser, ljussättning och filmmusik kom oss till del. Mysigt, trevligt och av de allra flesta mycket uppskattat. Ändå finns det inte kvar, och om vi får gissa lite, är det förmodligen ganska få som saknar det. Varför?
Framtiden tillhör gör-det-själv-verktyg som samlar allt på ett ställe
Det enkla svaret är att denna service inte behövs längre. Vi konsumenter är inte dummare än att vi satsar våra resurser på de tjänster som ger oss det största värdet. När det kommer till film anser de flesta av oss få störst valuta för pengarna via något eller några av de verktyg som samlar nästan all film på samma ställe. Dagens streamingtjänster är lättmanövrerade och ger oss god kontroll över filmkvälls-förfarandet, vi kan hantera det hemifrån och behöver varken besöka, ringa eller mejla någon för att få det vi önskar. Det är bara att konstatera att det finns goda förutsättningar för paradigmskiften när tjänster som samlar allt på ett ställe, är lättmanövrerade, prisvärda och bekväma utsätter dåtidens, förvisso charmiga, men jämförelsevis ganska krångliga tillvägagångssätt för konkurrens.
Om det ena vore ännu krångligare och det andra kostnadsfritt?
Vi håller oss kvar vid videobutiks-liknelsen men föreställer oss nu ett väsentligt krångligare förlopp. Ponera att en stor grupp personer ska hyra film, och att en samordnare först ringer till videobutiken. Samordnaren redogör för gruppens preferenser, låter veta att det varken får vara skräck eller komedi och att filmen inte får vara längre än 2 timmar då några av gruppens deltagare behöver bege sig hemåt lite före de andra. Videobutiksföreståndaren meddelar att en sådan film nog ska kunna vaskas fram, men att det kommer att kräva en del jobb. Några samtal till branschkollegor senare föreslås en film som skulle kunna fungera. Men, och här vill videobutiken vara tydlig, det jobb som har lagts ner kommer förstås inte att vara gratis.
Från planering till genomförande hinner en hel del förändras
Samordnaren accepterar kostnaderna och lyfter luren på nytt. Några återbud har trillat in, dessutom kunde merparten av de som först trodde att de behövde avvika i förtid delta hela kvällen. ”Vi skulle därför behöva en annan film”, informerar samordnaren. Efter otaliga vändor fram och tillbaka tas processen i mål. Det blir rätt, det blir bra. Men det har varit krångligt och krävande. När filmkvällen gått av stapeln kommer ett smolk i glädjebägaren – slutfakturan från videobutiken.
Låt oss istället dra en parallell i streamingtjänsterna. Föreställ er att filmkvälls-gänget erbjuds en sådan tjänst, helt kostnadsfritt. I denna plattform kan alla önskemål göras reda för. Och allt som krävs för att filmkvällen ska bli lyckad finns samlat i plattformen. Genom att använda detta smidiga, gör-det-själv-verktyg går förberedelserna snabbt och enkelt. Utöver att tid sparas, blir det betydligt billigare. Mer pengar över till film-snacks, alltså.
Genom vårt gör-det-själv-verktyg erbjuder vi motsvarande förenklingar inom event- och mötesindustrin. Som en följd därav tror vi att ett paradigmskifte som underlättar, effektiviserar och förbättrar är inom räckhåll även i vår bransch.